Lekcje kelnerskie dla początkujących

Nauka obsługi w kawiarniach i restauracjach nie jest tak prosta, jak się na początku wydaje. Przyniesienie jedzenia to tylko część pracy kelnera. Ważne jest, aby nauczyć się, jak kompetentnie sortować stół, jak sprawić, aby goście czuli się mile widziani w danym miejscu, jak pomóc im dokonać najlepszego wyboru gastronomicznego, a także jak radzić sobie z konfliktami lub sytuacjami nadzwyczajnymi.

Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje wideo o podstawach zawodu kelnera, dzięki którym nauczysz się jak zapewniać wysoki poziom obsługi.


Cechy kelnera

Każdy zawód zaczyna się od poznania zasad, instrukcji i opisu stanowisk pracy. Profesjonalny kelner wykonuje szereg zadań. Z jednej strony przyjmuje i podaje zamówienia, z drugiej dba o miłą atmosferę w restauracji. Dobra obsługa zaczyna się w momencie wejścia klienta w drzwi, a kończy wraz z jego wyjściem. Czego jeszcze klient oczekuje od kelnera? Schludnego wyglądu, znajomości menu, biegłej znajomości języków obcych. Ta ostatnia umiejętność jest szczególnie ważna w miastach turystycznych, gdzie wymagana jest co najmniej biegła znajomość języka angielskiego.


Standardy obsługi

Kelner musi wiedzieć, jakie produkty zostały użyte do wykonania dania i jak długo trwa jego gotowanie. Profesjonalista powinien umieć opowiedzieć gościowi o zaletach danej kuchni. Idealnym rozwiązaniem jest zorganizowanie przez właściciela restauracji szkolenia, podczas którego szef kuchni przygotowuje różne pozycje z menu i tłumaczy nowicjuszom, jak dana potrawa została przygotowywana i co jest w niej wyjątkowego.


Przyjęcie zamówienia

Wręczając menu i przyjmując zamówienie, kelner rozdaje gościom otwarte już foldery i informuje, że zaraz wróci. Po kilku minutach wraca, aby zapytać, czy można przyjąć zamówienie. Jeśli klient ma wątpliwości, staje po lewej stronie i pomaga zdecydować, odpowiadając na wszelkie pytania. Gdy osoba ta podejmie już decyzję, zapisuje wszystko w notatniku. Aby uniknąć błędów i niedokładności, powtarza wszystko, co zostało zamówione.


Nakrywanie i wymiana obrusu

Krótka lista kompetencji kelnerskich obejmuje:

  • obsługa gości - wskazywanie stolika, zbieranie zamówień, pomoc w wyborze dania zgodnie z życzeniem gościa, serwowanie tego, co zostało zamówione, odpowiedzialność za prowadzenie dokumentacji klientów, odpowiadanie na pytania, rozpatrywanie skarg i pochwał;
  • dbanie o salę - regularne wietrzenie, czystość krzeseł i stołów, nakrywanie i wymiana obrusów, uzupełnianie wazonów z kwiatami, napełnianie cukiernic, solniczek i pieprzniczek, odtwarzanie muzyki w sali;
  • powiadamianie kierownika o uwagach niezadowolonych gości; 
  • odbieranie telefonów i zbieranie zamówień internetowych.


Nakrycie stołu

Profesjonalna obsługa obejmuje wiedzę, która strona klienta jest właściwa dla każdego działania.

Prawa strona:

  • podawanie menu,
  • nakładanie talerza,
  • umieszczanie lub zmiana sztućców po prawej stronie,
  • stawianie szklanki lub kieliszka,
  • podawanie gotowych potraw,
  • prezentowanie i podawanie napojów alkoholowych,
  • podawanie / wydawanie napojów zimnych i gorących,
  • zbieranie brudnych naczyń.

Lewa strona:

  • układanie lub wymiana sztućców leżących na lewej stronie,
  • prezentowanie potraw na talerzach,
  • podawanie zupy lub potraw z patelni,
  • wycieranie obrusu po lewej stronie,
  • umieszczenie naczynia do mycia rąk,
  • umieszczenie talerza na chleb,
  • ustawianie miski z sałatką,
  • wskazówki dotyczące wyboru potraw i napojów.


Styl francuski

Eleganckie i ekskluzywne to właśnie oznacza ten rodzaj serwisu. Nie ma pośpiechu. Dokładne i krótkie opisy potraw. Maksymalna uwaga poświęcona każdej osobie. Ważne, aby wszystkie działania kelnera były czytelne i zrozumiałe. Jakość usług musi spełniać wysokie wymagania pod każdym względem. Wszystkie akcesoria powinny być czyste. Można pracować w rękawiczkach i przed podaniem sprawdzić, czy wszystkie elementy były dobrze przygotowane.


Styl niemiecki

Przestrzeganie tych zasad i standardów pozwoli zarobić dobre napiwki, a co najważniejsze lojalność gości wobec restauracji i dobrą reputację.


Noszenie zastawy stołowej

Kelner szybko i sprawnie serwuje zamówione napoje i potrawy. Ważne: schłodzone napoje muszą być podane w ciągu trzech minut od złożenia zamówienia. Ważna jest również kolejność podawania potraw: kelner najpierw podaje jedzenie dzieciom, potem kobietom, a na końcu mężczyznom. Przystawki i dodatki, takie jak chleb, sosy itp. muszą pojawić się na stole przed daniem głównym.


Wskazówki

Jeśli obsługę sprawuje mężczyzna, a wśród gości jest kobieta, po usadzeniu należy odciągnąć krzesło do tyłu a po usadzeniu przesunąć je bliżej stołu. Jeśli stół obsługuje kobieta, wystarczy odsunąć krzesło.


Bielizna stołowa

Obrusy, serwetki, ręczniki. Te i niektóre inne rodzaje akcesoriów szeroko stosowane w gastronomii. Bez dekoracji stołu wszystko wyglądałoby monotonnie i nie byłoby tak czyste. W zależności od obowiązków czasami trzeba udekorować cały stół, co jest delikatnym zadaniem. Czystość jest najważniejsza, ale każdy element musi być wyprasowany i bez plam.


Sztućce specjalne

W menu mogą znaleźć się dość egzotyczne dania, które wygodnie jest jeść tylko przy użyciu specjalnych akcesoriów.


Tace

Czego kelner nie powinien robić pod żadnym pozorem:

  • spożywać posiłków w sali,
  • opuszczać miejsca pracy (nawet podczas przerw) bez poinformowania o tym kierownika lub salowego,
  • spożywać alkoholu lub palić wyrobów tytoniowych przed i w trakcie zmiany.


Noszenia tac

Podczas powitania i wskazania stolika kelner może ocenić nastrój i oczekiwania klientów.


Zbieranie talerzy

W ciągu trzech minut od zebrania brudnych naczyń kelner musi podejść i zapytać, czy goście chcieliby deser i kawę lub herbatę. Kiedy klient prosi o rachunek, powinni najpierw upewnić się, że wszystko się zgadza, a następnie dać gościom trochę czasu na przejrzenie i zapłacenie. Dopiero wtedy mogą odebrać zapłatę i wrócić z resztą. Na koniec pamiętaj, aby podziękować im i zaprosić ich do ponownego odwiedzenia restauracji.


Świece

Świece odgrywają wyjątkową rolę w romantycznej aranżacji.


Rodzaje zastawy stołowej

Teoria pomoże zrozumieć podstawowe zasady zawodu kelnera. Praktyka pozwoli udoskonalić umiejętności do perfekcji


1 742
15 wideo