Lekcje tworzenia bitów dla początkujących

Większość aspirujących producentów uczy się tworzenia muzyki poprzez tworzenie prostych bitów. A w świecie produkcji muzycznej tworzenie bitów może być całą karierą (i to dochodową). Jednak dla niedoświadczonego producenta nawet prosty bit może wydawać się nie lada wyzwaniem. Dlatego rozpoczęcie działań w tym kierunku może być bardziej zniechęcające niż jest w rzeczywistości.

Muzyka może być tworzona za pomocą różnego rodzaju oprogramowania bez konieczności posiadania realnych instrumentów muzycznych, choć w razie potrzeby łatwo przeprowadzić sampling poprzez podłączenie sprzętu wraz z instrumentami. Najpopularniejszym kierunkiem dla beatmakerów występuje styl Hip-Hop. Tworząc melodie można ich sprzedawać, a nawet wypożyczać zachowując prawa autorskie.


FL Studio

FL Studio to jeden z najbardziej rozwiniętych programów do tworzenia każdego rodzaju bitów. Do dyspozycji użytkownika są dziesiątki rozszerzeń i ustawień. Można nagrywać dźwięki głosu i instrumentów w czasie rzeczywistym, a także wykonywać renderingi i późniejsze korekty. Większość profesjonalistów preferuje to oprogramowanie. Istnieje konieczność opłaty licencji, ale dostępny także czas próbny.


Interfejs FL

Jak najbardziej dostosowany do produkcji muzyki elektronicznej. Po prawej stronie znajdziemy standardowy obszar ścieżek, po lewej menu z próbkami materiałów, na górze podstawowe funkcje tworzenia nowych projektów, importu i eksportu oraz kilka opcji do dopracowania. Istnieją regulatory głośności, regulatory prędkości i inne. Opanowanie podstawowych możliwości może zająć trochę czasu. Dla większej personalizacji dostępne wtyczki.


Channel rack

Możliwości tej funkcji naprawdę duże, a jeżeli użyjemy jej z rozmysłem, to łatwo uzyskać dowolny rodzaj dźwięku. W rzeczywistości to generator kanałów, który wizualnie wyświetla zmiany w rytmie, wysokości dźwięku, rodzaju melodii, głośności i inne. Każda z tonacji może być łączona przed dodaniem do utworu. Nowe kanały dodajemy za pomocą przycisku na dole.


Wtyczki FL

Użytkownik może wykorzystywać precyzyjne ustawienia, aby tworzyć unikalne dźwięki. Taki proces realizowany poprzez wybór dostępnych wtyczek. W zależności od wersji oprogramowania tych elementów będzie mniej lub więcej. Potrzebny instrument znajdziemy korzystając z sekcji w menu o nazwie "Plugin database". W razie potrzeby dopuszczalne również zainstalować oprogramowanie innych firm.


Clap

Proste brzmienie, które świetnie pasuje zarówno do wysokiego, jak i niskiego tempa. Można go wziąć z dostępnych już opcji, ale prawdziwy beatmaker ma archiwum własnych szablonów, z których korzysta w razie potrzeby. Do pracy wykorzystywane rozszerzenie 'Sytrus', w Channel Rack.


Gitara

Ustawienie jakości dźwięku stanowi istotną część procesu tworzenia muzyki. Im więcej wykonanej pracy, tym lepszy efekt. Dodanie gitary basowej i dostosowanie odtwarzania najlepiej wykonać za pomocą wtyczki "Massive".


808

Prawdziwy bas, który sprawia, że dźwięk zupełnie inny. Żeby stworzyć unikalne brzmienie, dodaj nową ścieżkę ze standardowym "presetem" poprzez "Piano roll" (aktywowane przez kliknięcie prawym przyciskiem myszy na nazwę ścieżki w "Channel rack"). Synteza przebiega z wykorzystaniem ustawień w rozszerzeniu "Sytrus". 


Bell

Należy dodać standardowy preset. Otwieramy "Piano Roll" i tworzymy prymitywną melodię. Następnie za pomocą wtyczki "Sytrus" korygujemy tonację poprzez regulację krzywej. Taka korekcja zwykle znacznie oczyszcza dźwięk z nieprzyjemnych szumów.


Dźwięki nastroju

Miękkość można regulować za pomocą paska narzędzi "GMS". W razie potrzeby użytkownik będzie miał możliwość podkręcenia tonu za pomocą kilku naciśnięć przycisku.


Szablony basu

Chcąc czegoś unikalnego, będziesz musiał sam popracować w "Piano roll", ale brak znajomości teorii spowolni ten proces. W takim przypadku można spróbować użyć standardowych szablonów i trochę ich modyfikować. To powinno pomóc.


18 sekretów FL

Aby przyspieszyć naukę beatmakingu, trzeba aktywnie poznawać teorię, ale poza tym trzeba umieć efektywnie pracować. Od programu do programu funkcjonalność działa trochę inaczej. W tym przypadku sensowne byłoby poznanie na przykład sposobów duplikowania utworów, kopiowania ścieżek i cięcia. W ten sposób można zaoszczędzić czas podczas pracy.


Pierwszy bit w FL

Aby stworzyć kompozycję o godnej jakości, należy poznać teorię. Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, to warto wziąć pod uwagę, że standardowy rap ma beat około 90 BPM. Jest on wybierany u góry i może być zmieniany ręcznie. 120 uważane za tempo maksymalne, ale istnieją wyjątki. Standardowo zawsze używane kilka elementów. To: perkusja, gitara, melodia i unikalne dźwięki. Zasada ta nie ma charakteru absolutnego, jednakże często odgrywa rolę podstawy.


Trap

Rytm ustawiamy na 140-150. To wyjątkowy beat i dostosowany odpowiednio do osobistych preferencji. Zaczynamy od dźwięków, które są ostre. Bas też powinien istnieć, ale musi być minimalny. W zasadzie chodzi o subtelny dźwięk. Kiedy perkusja wybrana, wtedy przechodzimy do reszty instrumentów. Najważniejsze żeby wybrać bas, bo odgrywa on rolę bazy i nadaje nastrój całej "melodii".


Trap w 10 minut

Istnieje założenie, że najlepsze kreatywne pomysły przychodzą przez przypadek. Całkiem możliwe zrobienie dobrego bitu w kilka minut. Głębia dźwięku może nie będzie wybitnie wysoka, jednak ogólnie bywa całkiem nieźle.


Pop

Rap i muzyka Pop to najpopularniejsze obecnie kierunki. Muzycy mogą zarobić dobre pieniądze, jeśli tworzą wysokiej jakości utwory w tych stylach.


Produkcja muzyki w Ableton Live

Podobnie jak w przypadku dotychczasowych alternatyw, menu jest intuicyjne, a funkcje mniej więcej podobne do reszty istniejących rozwiązań. Po lewej stronie mamy nawigację z dostępnymi wariantami efektów, archiwami danych, projektami i innym. Menu może być dostosowane do potrzeb. Powierzchnia robocza ma możliwość wyboru wielkości i dostępności narzędzi.


Tworzenie bitu w Abletonie

Najważniejsze jest to, aby spróbować urozmaicić kombinację instrumentów. W rzeczywistości takie podejście może pomóc na początku, ponieważ potrzebne doświadczenie, żeby uzyskać monotonny, lecz dobry utwór, natomiast wysoki rytm i ciągłe zmiany są łatwiejsze do opanowania.


RnB

W tym przypadku specjaliści zalecają stosowanie elektronicznego pianino i bas. W ten sposób osiągamy dobrą harmonię i optymalne tempo dla wersów lirycznych. Dźwięki powinny być dodawane w dużej ilości. Co najmniej pięć.


Loop od zera

Szczególną uwagę należy zwrócić na wybór oprogramowania do beatmakingu, ponieważ są to dość skomplikowane narzędzia, jeśli chodzi o profesjonalne szkolenia, dlatego lepiej skupić się na produktach z dobrym wsparciem ze strony producenta.


Zobacz także:


906
19 wideo