Lekcje ZBrush dla początkujących

ZBrush to popularne oprogramowanie do tworzenia rzeźb cyfrowych. Jego cechą szczególną jest możliwość projektowania modeli o wyjątkowo dużej liczbie detali. Taki poziom jakości wymagany jest w grach, filmach i animacjach. Od premiery pierwszej wersji minęło już ponad 20 lat. Funkcjonalność programu pozwala na jego integrację z innymi profesjonalnymi rozwiązaniami, w tym Autodesk Maya, 3ds Max, Blender.

Wybór darmowych filmów instruktażowych z Youtube wprowadza początkujących w podstawy wizualizacji za pomocą ZBrush.


Interfejs

Aby rozpocząć naukę, należy zainstalować oprogramowanie i zapoznać się z podstawowymi elementami interfejsu.


 Wprowadzenie

Półtoragodzinny kurs wideo demonstruje podstawowe funkcje ZBrush, wprowadza w zasadnicze kroki tworzenia projektu i ułatwia konfigurację ustawień.


Kolor obszaru roboczego

Wydajność można zwiększyć, jeśli wszystkie narzędzia zostaną skonfigurowane tak, aby odpowiadały preferencjom specjalisty. Przestrzeń robocza może być dostosowana pod względem koloru. Aby to zrobić, należy otworzyć sekcję "Dokument" w górnej części panelu ustawień i znaleźć pole "Background colour". 


Właściwości pędzla

W zależności od trybu możliwe również wybrać sposób działania kursora myszy. Domyślne opcje dopuszczalne zmienić na różne typy, a wszystkie są dostępne w ustawieniach narzędzia po lewej stronie paska instrumentów. To pierwsza ikona z nazwą "Current brush". Warto mieć na uwadze, że sposób modelowania determinuje zestaw dostępnych opcji pozwalających na dostosowanie ustawień.


Pędzel, Stroke i Alpha

Chodzi o trzy główne ustawienia, które pomagają dostosować rodzaj wzoru nakładanego na obiekt. Wybranie ustawienia "Alpha" zmienia kształt nowego wyglądu reliefu, natomiast ustawienie "Stroke" wpływa na schemat obrysu. Zmiana pierwszego trybu oferuje użytkownikowi gotowe kombinacje. Można ich zmieniać ręcznie w trakcie realizacji projektu. Wszystkie trzy ustawienia dostępne po lewej stronie paska narzędzi.


Zmiany i rysowanie

Aby pracować z modelami należy włączyć tryb modyfikacji. Naciśnij przycisk "Edit" po lewej stronie, żeby rozpocząć projekt. Początkowe obiekty geometryczne można wybrać w sekcji "Tool". Po aktywacji przycisku "Draw" w lewym górnym rogu ekranu, będziemy mogli narysować kontury o pożądanym kształcie.


Modelowanie postaci

Potężny 4-częściowy tutorial dotyczący modelowania postaci. Można obserwować cały proces twórczy od zera.

Lekcje będą przydatne w ugruntowaniu wiedzy teoretycznej i zwiększeniu umiejętności praktycznych.


Lazy mouse

Funkcję tę można aktywować w górnym menu w zakładce "Stroke". W rzeczywistości taki tryb potrzebny do wydobycia delikatnych i gładkich krawędzi na modelu, ponieważ spowalnia i zmniejsza czułość pędzla w stosunku do reakcji obiektu. Każdy nowy element będzie mniej wydłużony. 


Izolacja

W niektórych przypadkach, dla przyspieszenia obróbki grafiki i ukrycia aktualnie zbędnych obszarów obiektu, można go podzielić na części i pozostawić tylko te niezbędne. Pozostałe elementy łatwo wyłączyć. Najszybciej osiągniemy to wciskając "Ctrl +Shift". Wszystko poza zaznaczonym polem zostanie ukryte. Istnieje również możliwość powrotu do tekstur w dowolnym momencie również poprzez naciśnięcie "Ctrl + Shift".


Ustawianie symetrii

Żeby uzyskać idealnie równomierne linie lustrzane podczas tworzenia nowych elementów, które wymagają doskonałej symetrii w swojej charakterystyce, w górnym menu w zakładce " Transform" należy kliknąć na przycisk "M". Po tym każdy wzór będzie perfekcyjnie skopiowany w najdrobniejszych szczegółach.


Rozdzielczość siatki

Od tego parametru zależy jakość i realizm obiektu. Jeśli jest zbyt mało polygonów, kształty będą szorstkie z małą ilością szczegółów. Żeby rozwiązać ten problem, wystarczy użyć opcji " Geometry" w sekcji "Tool". Trzeba tylko nacisnąć przycisk "Divide", a liczba pól wzrośnie. W przypadku, gdy chcemy automatycznie wygładzić obraz, również musimy włączyć funkcję "Smt (smooth)".


Wyciąganie nowych kształtów


Kolor obiektu

Każdy model ma początkowy kolor, lecz niektórzy mogą chcieć go zmienić i to możliwe za pomocą przycisku "Color" u góry, jednakże dostępne również dostosowanie odcienia za pomocą funkcji "Tool/Polypaint/Colorize".


Materiały

Dostępne tekstury z kolei obfitują w ilość możliwych wariacji. Designer może zastosować dziesiątki różnych opcji do swojego projektu za pomocą kilku kliknięć myszką. Aby szybko zmienić materiały, po lewej stronie paska narzędzi znajduje się przycisk o odpowiedniej nazwie. W menu do dyspozycji mamy również funkcję szybkiego przeglądu " Preview". Przycisk umieszczony w dolnej części katalogu.


Przejrzystość i siatka

Dla zwiększenia komfortu dopuszczalne włączyć lub wyłączyć siatkę oraz zrobić elementy drugorzędne na modelach przezroczystymi. Ustawienia te umieszczone po prawej stronie obszaru roboczego, a każda funkcja oznaczona osobną ikoną.


Zoom

Jeżeli chcemy obejrzeć jakieś szczegóły projektu, możemy spokojnie odstąpić od standardowego powiększania. Należy w tym celu użyć opcji "Zoom" na górnym pasku narzędzi.


Import plików

Jeśli istnieją jakieś projekty, które zostały wykonane w innych podobnych programach, ale są w formacie "obj", dopuszczalne ich otwarcie poprzez menu "Tool/Import". Wybrany plik zostanie natychmiast wyświetlony w obszarze roboczym. Warto wcześniej zapisać wszystkie zmiany w poprzednim modelu, aby nic nie zostało anulowane.


ZSpheres

Narzędzie pozwalające na tworzenie elastycznych modeli, zwłaszcza żywych zwierząt z dalszą konwersją projektu w celu dostosowania go do siatki polygonalnej. Łatwo zacząć używać opcji poprzez "Tool/ZSpheres". Po dodaniu obiektu trzeba nacisnąć "Edit" i można przystąpić do pracy.


Deformacja

Pierwotnie dodane kształty geometryczne można łatwo zmodyfikować za pomocą ustawień w "Tool/Deformation". Do dyspozycji użytkownika jest kilkanaście opcji dotyczących korekcji, w tym grubość, szerokość, wysokość, długość i tak dalej.


ReMeshing

Funkcja ta umożliwia wygładzanie i łączenie powierzchni elementów ze sobą. W ten sposób można tworzyć nowe kształty o niepowtarzalnym wyglądzie. Włączenie dostępne w "Tool/SubTool".


Modelowanie twardych powierzchni


Tutoriale


  1. Zbrush to dobre oprogramowanie, zwłaszcza w połączeniu z innymi podobnymi rozwiązaniami. 
  2. Pomaga designerowi uszczegółowić już istniejące modele. 
  3. Duża liczba wbudowanych narzędzi umożliwia pracę nad projektami od zera.


499
25 wideo