Lekcje 3ds Max dla początkujących
Chęć zobaczenia idei jako kompletnego trójwymiarowego obrazu, gdzie można nie tylko zbadać szczegóły, lecz także niemal dotykowo poczuć każdy detal, pojawia się u wszystkich, którzy zajmują się projektowaniem. Jeśli chodzi o kompetencje specjalistów w tej dziedzinie, to dla nich umiejętność "rysowania" przyszłego projektu za pomocą narzędzi do grafiki trójwymiarowej to zawodowa konieczność. Do rozwiązania tych zadań wygodne będzie użycie specjalnego oprogramowania do modelowania i renderowania – 3ds Max.
Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje 3ds Max, dzięki którym dowiesz się, jak projektować obiekty i przestrzenie trójwymiarowe od podstaw, a także jak "ożywiać" płaskie rysunki.
Wprowadzenie
Pierwsze lekcje pomaga poznać interfejs i dokonać wstępnych ustawień programu, usunąć zbędne przyciski dla ułatwienia obsługi oraz dostosować opcje do własnych potrzeb. Wiedza ta może być zastosowana w każdej wersji 3D Max.
Interfejs
Obejrzenie tej lekcji pozwoli lepiej zapoznać się z interfejsem programu, zapamiętać profesjonalne słownictwo i rozwinąć myślenie graficzne.
Viewport
Standardowo otwarte są cztery okna widokowe (Viewport). Istnieją dwa rodzaje: perspektywiczne i ortogonalne. Prawy dolny wyświetla widok perspektywiczny, a trzy pozostałe - widok ortogonalny. Typ jest zapisany w lewej górnej części okna.
Pasek Narzędzi
Nowicjusze poznają nowe zakładki na pasku narzędzi i klawisze skrótów ułatwiające korzystanie z programu.
Podstawy
Gdy poznasz podstawy 3Ds Max, możesz intuicyjnie opanować każdy z wielu podobnych programów, bez potrzeby korzystania z dodatkowych szkoleń.
Modelowanie pomieszczenia
Tutoriale wideo pokazują krok po kroku instrukcje tworzenia prostego pokoju.
Przez analogię do przedstawionego szkicu uczniowie będą mogli tworzyć własne proste i bardziej złożone obiekty.
Modyfikatory i pivoty
Szczegółowy przegląd modyfikatorów uczy, jak zmieniać prymitywne obiekty: deformować je, zginać i skręcać. Autor pokazuje również, jak zarządzać punktami Pivot i jak modyfikować je zgodnie z pożądanymi pozycjami i manipulacjami. Można też nauczyć się korzystać z kilku tych narzędzi jednocześnie.
Jak połączyć dwa obiekty
Autor tutorialu wideo szczegółowo wyjaśnia, jak używać funkcji łączącej kilka obiektów w jeden, wyjaśnia przeznaczenie przycisków i pokazuje różne sposoby pracy z każdą opcją.
Jak dodać kilka materiałów na jeden element
Modelowanie stołu i krzeseł
Modelowanie wazonów
Tworzenie prostej sceny
Edytowanie siatki
Modelowanie kubeczka
Seria lekcji na temat modelowania kubka od zera.
Autor pokaże proces tworzenia podstawy kubeczka, opracowywania geometrii ucha, używania modyfikatorów, tworzenia różnych materiałów. Przydatnym bonusem jest wizualizacja powstałego obrazu kubka.
Modelowanie kieliszka
Prosta lekcja wideo na temat modelowania kieliszka do wina nauczy, jak kształtować obiekt, kolorować i wskazywać teksturę, pracować ze światłem i cieniem oraz realistycznymi obrazami. W rezultacie początkujący będą mogli tworzyć obiekty o geometrycznych kształtach, dostosowywać parametry i segmentację, a także materiał.
Mapowanie i teksturowanie
Modelowanie ciągnika
Tutoriale
Modelowanie z rzutu
Oświetlenie budynku
Wizualizacja w 3ds Max i Corona
Prosty budynek bez renderów nie ma atrakcyjnego wyglądu i z natury rzeczy jest tylko wstępnym rysunkiem, który trudno docenić z estetycznego punktu widzenia. Obiekty architektoniczne należy projektować i wykańczać w taki sposób, aby nie tylko wygodnie planować przestrzeń, lecz także maksymalizować komfort.
Implementacja wizualizacji
Bez renderingu każdy model jest tylko szkicem i trudno go uznać za skończony.
Wizualizacja salonu
Tworzenie prostych modeli terenu
Modelowanie terenu z malowniczymi krajobrazami i realistycznymi detalami to coś, co można zrobić naprawdę dobrze za pomocą tego programu.
Osiągnięcie realistycznego efektu złota
Aby obraz można było uznać za wysokiej jakości, kolory przedstawionych na nim obiektów muszą być naturalne i pozbawione nierealistycznych odcieni. Dzięki poradom ekspertów możesz poznać niuanse regulacji tonu dla prawdziwego złotego błysku.
Jak graficznie prezentować projekty
Nawet najprostsze projekty architektoniczne mogą nabrać zupełnie nowego, innowacyjnego wyglądu przy zastosowaniu narzędzi opartych na parametryzacji. Profesjonaliści aktywnie wykorzystują tę metodę w procesie projektowania.
Dokładne modele architektoniczne
Praca związana z tworzeniem skomplikowanych modeli architektonicznych wymaga prawdziwego profesjonalizmu. Jest to wymagający i skomplikowany proces, ale dzięki jego opanowaniu można zrealizować naprawdę zapierające dech w piersiach pomysły.
Modelowanie choinki
Model dachu
Wizualizacja łazienki
Modelowanie terenu zewnętrznego
Jak zrobić śnieg
Optymalizacja sceny
Dopasowanie wyglądu
Ważne jest, aby zrozumieć, jak prawidłowo dostosować oświetlenie obiektów i jaka kombinacja może wyglądać najbardziej realistycznie.
Animacja
Wideo instruktażowe obalą mit, że animacja w 3Ds max to długi i czasochłonny proces.
Projektowanie do druku 3D
Właściwości zapisywania plików z teksturami
Oprogramowanie jest wszechstronne i pozwala użytkownikowi nie tylko pracować nad projektem na własnym komputerze, ale także udostępniać pliki innym użytkownikom i współpracownikom. Aby wysłać zapisany materiał e-mailem, trzeba znać kilka szczegółów dotyczących zapisu. W przeciwnym razie możesz mieć problemy z otwarciem pliku na innym urządzeniu z powodu braku niezbędnych tekstur.
Naprawa problemów z rozpoznawaniem nowych tekstur
Korzystanie z nowych modeli pobranych z innych źródeł pozwala specjalistom na znacznie szybszą pracę nad własnymi projektami. Nie ma potrzeby rysowania wszystkiego od nowa, wystarczy zaimportować modele, które nam się podobają i edytować je do swoich potrzeb. Czasami jednak pojawiają się problemy z ich stosowaniem, ponieważ system nie potrafi ich rozpoznać i ostrzega użytkownika o błędzie. W większości przypadków nie oznacza to, że znalezione modele są złej jakości lub że plik jest uszkodzony. Wprowadzając pewne zmiany możesz rozwiązać ten problem.
Zobacz także: Projektowanie wnętrz w 3ds Max dla początkujących