Lekcje Maya dla początkujących

Profesjonalne oprogramowanie do modelowania 3D dla animatorów, projektantów gier i filmów Autodesk Maya posiada szeroką gamę narzędzi do animacji, teksturowania i efektów specjalnych. Posiada cztery wbudowane renderery, które dają możliwość wyświetlania gotowego modelu.

Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje wideo Autodesk Maya dla początkujących do samodzielnej nauki modelowania i animacji 3D w domu.


Rozpoczęcie pracy

Najpierw trzeba stworzyć plik. Możesz użyć szablonów, które wcześniej pobrałeś z innych źródeł. Możesz również użyć zdjęcia, aby dodać wzory z płaskich obrazów.


Autodesk Maya dla początkujących

Kurs składa się z 6 streamów na żywo, które pomogą zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności w programie. Przedstawia przegląd interfejsu, narzędzi ułatwiających budowę grafiki 3D oraz ustawienia dla projektu. Pokazuje jak tworzyć obiekty, demonstruje czopy (punkty zakotwiczenia) i wiązania z praktycznymi przykładami. Podaje informacje o mapowaniu, teksturowaniu, renderingu i materiałach uniwersalnych.


Modelowanie zegara

Tutorial dla początkujących użytkowników Maya. Model jest dość skomplikowany i jego wykonanie zajmuje całkiem sporo czasu. Proces tworzenia zegara ściennego pokazany został od zera. Najpierw skupiono się na niezbędnych narzędziach, które będą wykorzystywane podczas pracy, wyjaśniono ustawienia interfejsu użytkownika (UI) oraz konstrukcję referencji. Ekranem początkowym podczas uruchamiania programu jest pusta scena w trzech wymiarach. Opcjonalnie można włączyć ekrany pokazujące każdy widok osobno. U góry jest zakładka z narzędziami, po prawej ich opcje. Udane modelowanie zależy w dużej mierze od prawidłowo dobranego obrazu, który przedstawia rysunek w 3 rzutach i daje wyobrażenie o szczegółach. Praca rozpoczyna się od ustawienia obrazu referencyjnego (pomocniczego). Aby to zrobić, wybrane obrazy są ładowane do pożądanej płaszczyzny programu. Na ich podstawie określa się długość, szerokość, wysokość, detale itp.


Modelowanie postaci

Przystępując do modelowania postaci, najpierw trzeba ją narysować lub znaleźć odpowiednie obrazki źródłowe, na których można ją obejrzeć ze wszystkich stron. Takie obrazki można znaleźć w internecie, jeśli nie potrafimy ich sami narysować. W wideo pokazano tworzenie sylwetki, nóg i rąk postaci.


Modelowanie twarzy

Osoby planujące tworzenie postaci z kreskówek będą zapewne musiały wykonać modele zwierzęce lub ludzkie. Kształt ciała jest stosunkowo prosty, ale model twarzy trzeba wykonać osobno, a żeby je uzyskać, trzeba wziąć pod uwagę zarówno czynniki fizyczne, jak i styl grafiki. 

Na podstawie ogólnej koncepcji warto dopracować komponent wizualny.


Szkielet

Ważnym krokiem w pracy nad postacią jest jej animacja. Jeśli ma być wykorzystany w grze lub kreskówce, trzeba będzie nadać mu ruch. Wykład ten porusza podstawy riggingu, gdzie szkielet umieszczany jest w statycznej, narysowanej powłoce. Kości tworzone są w zakładce animacji i umieszczane wzdłuż linii anatomicznych, kończąc się na stawach. Wiązanie obiektu z kością nazywa się skinningiem (jest do tego specjalna zakładka). Dla każdej kości w szkielecie przypisujesz relacje hierarchiczne i wartości możliwych przekształceń. Aby wprawić go w ruch, trzeba przestrzegać ścisłej hierarchii powiązań, tak aby program rozumiał, z którego obiektu są wprawiane w ruch wszystkie inne obiekty. Taką hierarchię można przypisać za pomocą zakładki Outliner, gdzie ustawia się hierarchię. Ten sam zabieg można wykonać poprzez grupy, które są ułożone w hierarchii.


Animacja

Animacja w Autodesk Maya to ruch lub animacja obiektu w 3D przy użyciu różnych narzędzi. Ale nie wystarczy go zbudować, trzeba znać pewne przepisy. W filmie autor przedstawi umiejętności, jakie powinien posiadać dobry animator.

  • Obserwacja - umiejętność zauważania otaczającego świata, zaznaczania ruchów ludzi, przedmiotów wokół.
  • Fantazja da możliwość nadania postaci nietypowych cech, reakcji, ruchów.
  • Logika zakłada sekwencyjną budowę zdarzeń, tak aby działanie miało jakąś przesłankę.
  • Technika zakłada opanowanie narzędzi.
  • Fizyka jest niezbędna do prawidłowej konstrukcji ruchu obiektu.
  • Krytyka polega na dostrzeżeniu, gdzie rzeczy idą nie tak.

Posiadając je można uzyskać naprawdę ciekawy rezultat. Umiejętności rysunkowe również są przydatne, ale nie są niezbędne.


Rendering

Aby stworzyć kompletną animację, model musi być przygotowany wizualnie, ponieważ po zakończeniu renderowania nie można już wprowadzać w nim żadnych zmian. Tylko materiał bazowy jest dostępny do edycji.


Atrybut Smooth Mesh

Atrybut Smooth Mesh służy do wygładzania obiektów. Lepiej od razu dołączyć obiekt do siatki, poprzez poprawne zdefiniowanie przedniej strony, umieścić go na właściwych osiach. Lekcja przeznaczona jest dla początkujących i przyda się do przećwiczenia poznanych narzędzi modelarskich.


Modelowanie broni

Umiejętność tworzenia różnych rodzajów broni przydatna, gdy planujemy serię filmów pełnych akcji lub gier RPG. Obecnie to bardzo modne i takie oprogramowanie idealnie pasuje do pracy. Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, wybór szablonu. Wystarczy standardowy obraz. Następnie zaznaczamy kształty i tworzymy podstawę. Nadajemy właściwości fizyczne i gotowe.


Meble

Dla osób planujących przestrzeń oraz innych designerów istnieje możliwość stworzenia wysokiej jakości mebli, niezależnie od ich przeznaczenia i wielkości. Mogą to być szafki i stoły, a także sprzęt kuchenny. Każdy z tych elementów stosunkowo łatwy do utworzenia, ponieważ w większości przypadków wszystkie obliczenia są wykonywane automatycznie, a użytkownik musi jedynie wybrać kształty.


Oświetlenie

Model dobrej jakości powinien być piękny, ale jego wygląd zostanie poprawiony przez zastosowanie odpowiednich cieni i ogólnego schematu oświetlenia. Rezultat można sprawdzić za pomocą funkcji renderowania, ale przed przejściem do etapu przeglądania warto dobrze dopasować kolorystykę. Czasami oświetlenie pomaga uzyskać naprawdę dobre rezultaty.


Części do maszyn

Bywa, że w istniejącym mechanizmie brakuje jakiejś części. Może to być na przykład symulacja nowoczesnego urządzenia. W takim przypadku łatwo utworzyć brakujące elementy lub zaktualizować cały system bez konieczności ponownego wykonywania głównej części projektu.


Efekt pełnych butelek

W niektórych przypadkach tworzone są sceny, w których szklane obiekty wypełnione płynem. Aby obraz był wyświetlany prawidłowo, należy odpowiednio dostosować ustawienia, w przeciwnym razie woda w środku będzie wyglądała nienaturalnie, co wpływa bardzo negatywnie na poziom realizmu. W grafice 3D głównym celem występuje uzyskanie realistycznego wyglądu, dlatego należy umieć stosować takie efekty.


Tutoriale

Praktyka modelowania składa się z 4 tutoriali, niektóre z nich są w języku angielskim.

Stworzenie kompletnego modelu nie jest szybką pracą. Części wykonywane są pojedynczo, a następnie sklejane w celu dopasowania do kształtu. Należy zwrócić baczną uwagę na wszystkie szczegóły i przejścia w obrazie. Aby przyspieszyć proces projektowania, użyj skrótów klawiaturowych.


Animacja

Gdy model będzie gotowy, można go animować. Pozwala to na stworzenie dowolnego obiektu, który może się poruszać.


Animacja postaci

Kurs składa się z kilku części, po których można nauczyć się animacji postaci. Podana jest podstawowa wiedza o tworzeniu ruchów.


Prosty budynek

Praktyczna lekcja modelowania budynków przeznaczona jest dla osób początkujących.


Darmowy kurs online

Darmowy samouczek w języku angielskim pomoże szybko zorientować się w nowym interfejsie i znaleźć potrzebne opcje.


Im więcej praktyki, tym szerszy zakres zadań będziesz w stanie wykonać za pomocą oprogramowania. Pasja, cierpliwość i ciągłe poznawanie funkcji pozwolą nawet na tworzenie kompletnych gier i kreskówek na poziomie dużych firm.


238
25 wideo