Lekcje Autodesk Maya dla początkujących
Profesjonalne oprogramowanie do modelowania 3D dla animatorów, projektantów gier i filmów Autodesk Maya posiada szeroką gamę narzędzi do animacji, teksturowania i efektów specjalnych. Posiada cztery wbudowane renderery, które dają możliwość wyświetlania gotowego modelu.
Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Autodesk Maya dla początkujących do samodzielnej nauki w domu.
Wprowadzenie
Najpierw trzeba stworzyć nowy projekt. Można użyć szablonów, które wcześniej pobrałeś z innych źródeł. Ponadto istnieje możliwość użycia rysunku, aby dodać szablony z płaskich obrazów.
Maya dla początkujących
Kurs składa się z 6 streamów na żywo, które pomogą zdobyć podstawową wiedzę i umiejętności w programie. Przedstawia przegląd interfejsu, narzędzi ułatwiających budowę grafiki 3D oraz ustawienia dla projektu. Pokazuje jak tworzyć obiekty, demonstruje czopy (punkty zakotwiczenia) i wiązania z praktycznymi przykładami. Podaje informacje o mapowaniu, teksturowaniu, renderingu i materiałach uniwersalnych.
Modelowanie zegara
Tutorial dla początkujących użytkowników Maya. Model jest dość skomplikowany i jego wykonanie zajmuje całkiem sporo czasu. Proces tworzenia zegara ściennego pokazany został od zera. Najpierw skupiono się na niezbędnych narzędziach, które będą wykorzystywane podczas pracy, wyjaśniono ustawienia interfejsu użytkownika (UI) oraz konstrukcję referencji. Ekranem początkowym podczas uruchamiania programu jest pusta scena w trzech wymiarach. Opcjonalnie można włączyć ekrany pokazujące każdy widok osobno. U góry jest zakładka z narzędziami, po prawej ich opcje. Udane modelowanie zależy w dużej mierze od prawidłowo dobranego obrazu, który przedstawia rysunek w 3 rzutach i daje wyobrażenie o szczegółach. Praca rozpoczyna się od ustawienia obrazu referencyjnego (pomocniczego). Aby to zrobić, wybrane obrazy są ładowane do pożądanej płaszczyzny programu. Na ich podstawie określa się długość, szerokość, wysokość, detale itp.
Modelowanie postaci
Przystępując do modelowania postaci, najpierw trzeba ją narysować lub znaleźć odpowiednie obrazki źródłowe, na których można ją obejrzeć ze wszystkich stron. Takie obrazki można znaleźć w internecie, jeśli nie potrafimy ich sami narysować. W wideo pokazano tworzenie sylwetki, nóg i rąk postaci.
Modelowanie twarzy
Osoby planujące tworzenie postaci z kreskówek będą zapewne musiały wykonać modele zwierzęce lub ludzkie. Kształt ciała jest stosunkowo prosty, ale model twarzy trzeba wykonać osobno, a żeby je uzyskać, trzeba wziąć pod uwagę zarówno czynniki fizyczne, jak i styl grafiki.
Na podstawie ogólnej koncepcji warto dopracować komponent wizualny.
Szkielet
Ważnym krokiem w pracy nad postacią jest jej animacja. Jeśli ma być wykorzystany w grze lub kreskówce, trzeba będzie nadać mu ruch. Wykład ten porusza podstawy riggingu, gdzie szkielet umieszczany jest w statycznej, narysowanej powłoce. Kości tworzone są w zakładce animacji i umieszczane wzdłuż linii anatomicznych, kończąc się na stawach. Wiązanie obiektu z kością nazywa się skinningiem (jest do tego specjalna zakładka). Dla każdej kości w szkielecie przypisujesz relacje hierarchiczne i wartości możliwych przekształceń. Aby wprawić go w ruch, trzeba przestrzegać ścisłej hierarchii powiązań, tak aby program rozumiał, z którego obiektu są wprawiane w ruch wszystkie inne obiekty. Taką hierarchię można przypisać za pomocą zakładki Outliner, gdzie ustawia się hierarchię. Ten sam zabieg można wykonać poprzez grupy, które są ułożone w hierarchii.
Animacja
Animacja w Autodesk Maya to ruch lub animacja obiektu w 3D przy użyciu różnych narzędzi. Ale nie wystarczy go zbudować, trzeba znać pewne przepisy. W filmie autor przedstawi umiejętności, jakie powinien posiadać dobry animator.
- Obserwacja - umiejętność zauważania otaczającego świata, zaznaczania ruchów ludzi, przedmiotów wokół.
- Fantazja da możliwość nadania postaci nietypowych cech, reakcji, ruchów.
- Logika zakłada sekwencyjną budowę zdarzeń, tak aby działanie miało jakąś przesłankę.
- Technika zakłada opanowanie narzędzi.
- Fizyka jest niezbędna do prawidłowej konstrukcji ruchu obiektu.
- Krytyka polega na dostrzeżeniu, gdzie rzeczy idą nie tak.
Posiadając je można uzyskać naprawdę ciekawy rezultat. Umiejętności rysunkowe również są przydatne, ale nie są niezbędne.
Rendering
Aby stworzyć kompletną animację, model musi być przygotowany wizualnie, ponieważ po zakończeniu renderowania nie można już wprowadzać w nim żadnych zmian.
Atrybut Smooth Mesh
Atrybut Smooth Mesh służy do wygładzania obiektów. Lepiej od razu dołączyć obiekt do siatki, poprzez poprawne zdefiniowanie przedniej strony, umieścić go na właściwych osiach. Lekcja przeznaczona jest dla początkujących i przyda się do przećwiczenia poznanych narzędzi modelarskich.
Modelowanie broni
Umiejętność tworzenia różnych rodzajów broni przydatna, gdy planujemy serię filmów pełnych akcji lub gier RPG.
Meble
Dla osób planujących przestrzeń oraz innych designerów istnieje możliwość stworzenia wysokiej jakości mebli, niezależnie od ich przeznaczenia i wielkości. Mogą to być szafki i stoły, a także sprzęt kuchenny. Każdy z tych elementów stosunkowo łatwy do utworzenia, ponieważ w większości przypadków wszystkie obliczenia są wykonywane automatycznie, a użytkownik musi jedynie wybrać kształty.
Oświetlenie
Odpowiednio dopasowane cienie i oświetlenie pomagają osiągnąć naprawdę dobre rezultaty.
Modelowanie pasów
Przydatny tutorial dotyczący modelowania pasów klinowych od zera.
Efekt pełnych butelek
Sceny, w których szklane obiekty są wypełnione płynem, wymagają odpowiedniego dostosowania, w przeciwnym razie ciecz we wnętrzu będzie wyglądać nienaturalnie.
Tutoriale
Praktyka modelowania składa się z 4 tutoriali, niektóre z nich są w języku angielskim.
Stworzenie kompletnego modelu nie jest szybką pracą. Części wykonywane są pojedynczo, a następnie sklejane w celu dopasowania do kształtu. Należy zwrócić baczną uwagę na wszystkie szczegóły i przejścia w obrazie. Aby przyspieszyć proces projektowania, użyj skrótów klawiaturowych.
Animacja
Gdy model będzie gotowy, można go animować. Pozwala to na stworzenie dowolnego obiektu, który może się poruszać.
Animacja postaci
Kurs składa się z kilku części, po których można nauczyć się animacji postaci. Podana jest podstawowa wiedza o tworzeniu ruchów.
Im więcej praktyki, tym szerszy zakres zadań będziesz w stanie wykonać za pomocą oprogramowania. Pasja, cierpliwość i ciągłe poznawanie funkcji pozwolą nawet na tworzenie kompletnych gier i kreskówek na poziomie dużych firm.