Lekcje V-Ray dla początkujących
Silnik V-Ray został zaprojektowany jako rozszerzenie do programów graficznych 3D i pozwala na realistyczny, wysokiej jakości rendering. Produkt po raz pierwszy był zaprezentowany jeszcze w 2000 roku. Od tego czasu stanowi jedną z głównych aplikacji w tym segmencie. Do obliczania oświetlenia system wykorzystuje 4 technologie. Unikalne algorytmy renderowania mogą być również wykorzystywane do wizualizacji efektu odbicia.
Wybór darmowych filmów instruktażowych z Youtube wprowadza początkujących w podstawy wizualizacji za pomocą V-Ray.
Instalacja
Wtyczka może być wykorzystywana w profesjonalnych programach do edycji grafiki trójwymiarowej. Należą do nich 3ds Max, Maya, Revit, SketchUp, Blender, Cinema 4D, Unreal Engine, Houdini, Rhino i inne. Proces instalacji przebiega automatycznie. Wystarczy wejść na stronę internetową firmy oferującej produkt i wybrać rodzaj licencji.
Kamera
Kamerę można ustawić tak, aby zapewnić sobie wygodę pracy. Znajduje się ona w sekcji ustawień Asset Editor i tam mamy takie ustawienia jak: ISO, f Number, Shutter speed i white balance. Można również wybrać opcję wyświetlania w trybie 3D lub 2D.
Głębia ostrości
Jeśli chodzi o uzyskanie ostrego lub rozmytego obrazu, można skorzystać z funkcji "Depth of Field". Znajduje się to w sekcji "Camera" w menu pluginy. Po jego włączeniu możemy dostosować poziom ostrości i wybrać obszary, na które chcemy zastosować efekt.
Szkło
Wiele osób ma problem z przepuszczaniem światła po renderingu lub z nieprawidłowym załamaniem światła. W takich sytuacjach trzeba zwrócić uwagę na właściwości fizyczne obiektu, w tym grubość i obrót boczny krawędzi. Model bez cech grubości nie może poprawnie przedstawiać elementów za nim.
Materiał fotorealistyczny
Podczas korzystania z niektórych obiektów można wyrównać ich kolorystykę, aby uzyskać maksymalne podobieństwo do ich odpowiedników w świecie rzeczywistym. Wszystko zależy od odcienia. W menu V-Ray (Asset Editor), bezpośrednio w obszarze nawigacji, należy znaleźć żądaną teksturę.
Następnie w charakterystyce elementu trzeba włączyć opcję "Falloff". Ustawienie tej funkcji pozwala na wykonanie dwustronnego odbicia światła. To świetny efekt w niektórych przypadkach.
Biblioteka
V-Ray dostarczany z przykładowymi graficznymi materiałami do tworzenia wizualnych komponentów obiektów. Wybierz coś odpowiedniego, aktywując menu wtyczki i przeglądając w obszarze nawigacji po lewej stronie próbek w folderze o nazwie "Materiały". Dla wygody dostępna funkcja zamiany.
Rodzaje światła
W zależności od wybranych opcji oświetlenia ulega zmianie sposób rozpraszania promieni. Można wykorzystać lampy, świeczniki, żyrandole i tak dalej. Jednocześnie zmianie ulegnie metoda dyfuzji. Potrzebne funkcje są dostępne w zakładce "Światło".
Światło w domu
Za pomocą wtyczki możliwe ustawienie dowolnego rodzaju oświetlenia. Łatwo to zrobić wchodząc w menu nawigacyjne i wybierając sekcję z ikoną żarówki. Tutaj widać mapy używane w bieżącym projekcie. Uruchamiamy interesujący nas lub dodajemy nowe z panelu sterowania edytora graficznego. Ustawienia związane z mapami mogą dotyczyć zarówno szablonu standardowego, jak i tych pobranych z innych źródeł.
Spadające promienie
W przypadku renderowania na zewnątrz zawsze warto wybrać odpowiedni rodzaj oświetlenia, aby uzyskać realistyczny efekt.
Tworzenie pokrycia
Różne elementy mogą wymagać specjalnej warstwy, aby nadać im wygląd. Na przykład meble lub coś innego. W takich przypadkach możemy dodać wstępnie załadowane tekstury. Aby to zrobić, najpierw wybierz obiekt. Następnie przejdź do cech i wybierz "Diffuse". Kliknij na ikonę funkcji zaawansowanych i naciśnij przycisk "Bitmap".
Denoiser
Jeśli po wyrenderowaniu jakość obrazu nadal pozostawia wiele do życzenia można spróbować użyć tej funkcji do usunięcia szumów.
Elementy renderingu
W postprodukcji zdjęć może zajść potrzeba zastosowania ustawień dla poszczególnych elementów obrazu, takich jak przezroczystość, natężenie światła, odbicie, rodzaj światła i inne. W takim przypadku należy wcześniej wybrać te elementy, a program zapisze ich osobno, co ułatwia edycję. Aby aktywować wtyczkę, wybieramy przycisk "Render elements" w menu pluginy i wybieramy wymagane warstwy.
Wyświetlanie części
W Asset Editor istnieje wiele ustawień, które nie tylko pomagają dostosować charakterystykę oświetlenia całego modelu, ale także w prosty sposób pozwalają zmienić właściwości części projektu. Problem w większości przypadków występuje z powodu nierównomiernego padania światła po wykonaniu cięcia. Można to skorygować za pomocą funkcji Clipper, w menu Geometria, w ustawieniach właściwości odpowiedniej warstwy.
Swarm
Aby przyspieszyć obróbkę graficzną tworzonych modeli można skorzystać z mocy obliczeniowej dostępnych urządzeń w chmurze. Aby aktywować tę funkcję musimy mieć zainstalowaną odpowiednią licencję i oprogramowanie na każdym urządzeniu.
Problemy z wyświetlaniem
Warto pamiętać, że tekstury mogą mieć przód i tył. Jeśli renderowanie zostanie zastosowane do tyłu, będzie ono wykonane od wewnątrz i proces nie przebiegnie prawidłowo. Zazwyczaj przednia strona jasna, a przeciwna ciemna, więc łatwo odróżnić.
Regulacja mocy obliczeniowej
Rendering na komputerze przebiega zarówno przez kartę graficzną, jak i procesor. GPU znacznie szybszy w przypadku grafiki i o wiele lepiej wykonuje przetwarzanie danych. W ustawieniach jest opcja wyboru trybu pracy. Należy przełączyć ją na kartę graficzną.
- Darmowe tutoriale dotyczące V-Ray i edytorów grafiki 3D w języku polskim i angielskim pomogą szybko zorientować się w nowych funkcjach i znaleźć potrzebne opcje.
V-Ray i SketchUp
Modelowanie i rendering salonu
Modelowanie i rendering łazienki
V-Ray i 3ds Max
Revit
Maya
Blender
Rhino
Unreal Engine
Cinema 4D
Niezależnie od tego, która wersja edytora 3D zostanie wybrana, renderowanie będzie przebiegało skuteczniej z użyciem V-Ray.