Lekcje Unreal Engine dla początkujących
Silnik Unreal Engine od amerykańskiej firmy Epic Games był pierwotnie przeznaczony do tworzenia pierwszoosobowych strzelanek. A gry komputerowe oparte na UE, wydane pod koniec lat 90., naprawdę nie odbiegały od deklarowanego gatunku. Jednak kolejne wersje silnika, w tym czwarta i piąta, stały się więcej niż z powodzeniem wykorzystywane do tworzenia nie tylko strzelanek, lecz także gier walki, questów, Virtual Reality, masowych gier role-playing online oraz projektów stealth.
Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Unreal Engine do samodzielniej nauki w domu.
Interfejs
Menu programu zostało dostosowane do potrzeb zarówno początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. Wszystkie dostępne funkcje znajdują się na pasku narzędzi, a dodatkowe ustawienia znajdują się po prawej stronie ekranu. Wczytane szablony są zwykle zorganizowane w folderach.
Pierwsze kroki
W Unreal Engine możliwe jest tworzenie modeli zarówno poprzez bezpośrednie programowanie, jak i za pomocą specjalnych szablonów w formie bloków z gotowymi parametrami. Druga opcja nie wymaga znajomości kodu i dlatego może być opanowana przez osobę bez specjalnej wiedzy. Sam silnik może być używany za darmo, pod warunkiem, że komercyjne wykorzystanie stworzonego produktu generuje dochód nie przekraczający określonego poziomu.
Viewport
W centralnej części interfejsu znajduje się główne okno Viewport, w którym umieszczane będą wszystkie obiekty gry. Możliwe jest otwarcie więcej niż jednego viewportu w tym samym czasie, ale wymaga to dodatkowej mocy systemu.
Toolbar
Nad tym oknem znajduje się pasek narzędzi, poprzez który zarządza się projektem.
Modes
Sekcja Modes pozwala na tworzenie obiektów, źródeł światła i elementów krajobrazu.
Ustawienia środowiska gry
Każdy szczegół wymaga szczególnego podejścia: grawitacja, długość poziomu, pora dnia, warunki pogodowe i inne.
Ten typ menu konfiguracyjnego dostępny po włączeniu opcji ustawień na zakładce Windows. Można go znaleźć w lewej górnej części. Po lewej stronie zostanie wyświetlony panel z opcjami umożliwiającymi zdefiniowanie warunków.
Content Browser
Projektant ma potrzebę wielokrotnego nakładania różnych tekstur, usuwania i dodawania właściwości do obiektów.
Wyświetlane są tu gotowe szablony, które można przeciągać i upuszczać w ten obszar bez żadnych innych czynności.
Wskaźniki dla gracza
W wielu grach istnieje potrzeba kontrolowania pewnych wskaźników, takich jak stan życia, ilość amunicji, ilość pieniędzy i inne. Statystyki te pomagają odblokować scenariusz, zaangażować gracza w rozgrywkę i kontrolować aktualną sytuację w świecie gry. W zależności od gatunku, liczniki mogą zmienić swoje przeznaczenie, ale pozostają ważnym elementem.
Typ światła
W świecie gier oświetlenie trzeba symulować. W zależności od pory dnia, na przykład, widoczność może się zmieniać, co dodaje realizmu wirtualnemu modelowi. Przy pochmurnej pogodzie zmienia się intensywność oświetlenia w scenach, tak jak w rzeczywistości. Wszystko to można dostosować do sytuacji za pomocą paska narzędzi deweloperskich.
Tworzenie menu
Przydatna lekcja o tym, jak stworzyć menu w grze.
Przemieszczanie obiektów
Każdy element utworzony od zera lub załadowany musi być przeniesiony, ponieważ po przeciągnięciu na obszar roboczy zwykle trafią w dowolne miejsce. Mogą być również wymagane pewne czynności, takie jak przerzucanie, podnoszenie, obracanie itp. Po wybraniu elementu, jego parametry są wyświetlane po prawej stronie, dostępne są tam również ustawienia specjalne.
Funkcja grupy
Użytkownik może tworzyć grupy, aby pracować z wieloma obiektami w tym samym czasie.
Tworzenie terenów
Proces tworzenia mapy zawsze zaczynamy od wyboru nowego obszaru roboczego przez funkcję "Nowy poziom".
Krajobraz
Dźwięki
Brzmienie znacznie podnosi jakość. Deweloper może użyć narzędzi programowych do dodania muzyki i dźwięków, nagranych samodzielnie lub pobranych ze źródeł zewnętrznych.
Zapisywanie i odczytywanie stanu gry
Place Actors
MetaHuman
MetaHuman pomaga stworzyć w pełni realistycznego człowieka w oprogramowaniu i dodać do niego animację.
Retargeting
Dynamiczne dodawanie i usuwanie
Praca z modułami Blueprint
Cechy obiektów, warunki gry i dodatki do obiektów tworzone są za pomocą specjalnych modułów, które mają już wcześniej napisany skrypt. Jest to zaleta tej platformy, gdyż eliminuje konieczność znajomości kodu.
Wskazówki
Tworzenie gier klasy AAA możliwe w zaciszu własnego domu, bez konieczności angażowania zespołu i specjalistów wysokiego poziomu. Jeśli ktoś marzy o tym, aby przedstawić społeczeństwu swoje dzieło w postaci nowoczesnej i super ekscytującej gry z kategorii wyścigów, strzelanin lub RPG, wykorzystanie platformy Unreal Engine będzie niezbędne.
Ekran ładowania
Drzwi na klucz
Ubrania
Deszcz
Śnieg
Woda
Chmury
Tworzenie własnych materiałów
Zespół obiektów
Muzyka w tle
Tekstury
Ragdoll
Zniszczenie
Kontrola czasu
Przeciwnik
Funkcja Length
Funkcja Get Distance To
Rozszerzenie Linter
Speech Services
Mesh Morpher
Filmy i animacja
Nie tylko twórcy gier doceniają elastyczność technologii UE. W ostatnich latach silnik ten jest szeroko wykorzystywany przez specjalistów z innych branż, takich jak producenci grafiki filmowej czy programiści pracujący nad projektami edukacyjnymi.