Lekcje Unity dla początkujących

Każdy, kto choć trochę pracuje w branży IT, przynajmniej raz pomyślał o stworzeniu własnej gry. Unity to specjalne oprogramowanie, które pomaga tworzyć różnego rodzaju aplikacji dla wszystkich najpopularniejszych systemów operacyjnych i urządzeń takich jak smartfony, komputery czy konsole. Dzięki dobrze rozwiniętemu interfejsowi można realizować projekty nawet przy minimalnym poziomie wiedzy.

Wybraliśmy bezpłatne samouczki wideo na temat Unity dla początkujących, które dadzą wgląd w program w domu i nauczą cię, jak tworzyć elementarne projekty od podstaw lub na bazie gotowych elementów.


Wprowadzenie

Prawie 50 procent projektów gier na wszystkich platformach zostało stworzonych przy użyciu silnika Unity. Popularność narzędzia wynika z wielu czynników. Po pierwsze, możliwość uruchomienia na dowolnym urządzeniu. Po drugie, zastosowanie podejścia opartego na komponentach, które pozwala stworzyć produkt w postaci gry bez pogłębionej wiedzy. Po trzecie, obszerna biblioteka assetów i pluginów, która przyspiesza proces tworzenia.


Instalacja i pierwsze uruchomienie

Do dyspozycji użytkowników jest kilka wersji oprogramowania, dystrybuowanych na różnych warunkach. Niektóre wersje wymagają wpłacenia określonej sumy pieniędzy, inne dają możliwość pracy za darmo z niemal pełną funkcjonalnością silnika. Na przykład studenci mogą uzyskać środowisko do rozpoczęcia swoich projektów bez ponoszenia żadnych kosztów. Jeśli planujemy używać systemu do celów komercyjnych, to oczywiście nie ma mowy o produkcie bezpłatnym.


Animacje i grafika

Unity jest świetne dla początkujących, ponieważ pozwala na szybkie tworzenie obiektów i budowanie sceny przy użyciu własnego kontentu lub sugestii biblioteki.


Poruszanie gracza

Lekcja skupia się na funkcji ruchu oraz na przykładzie jego wykorzystania.


Menu

Menu użytkownika niezbędne do łatwego przełączania między etapami. Tworzone one przez dodanie nowych elementów do istniejącej struktury i, w razie potrzeby, ze zmienionymi parametrami i zasadami. Następnie zaznaczane przyciski interfejsu i określane warunki wykonania kodu dla systemu. Gdy mamy dużo możliwości, będziemy bardziej zainteresowani.


Przedmioty i zasady fizyki

Aby wszystko wyglądało realistycznie, należy dostosować zachowanie każdego dodanego elementu z najdrobniejszymi szczegółami. Przy okazji, w programie jest mnóstwo takich funkcji, więc nie powinno być problemów z osiągnięciem pożądanej reakcji na działania. 

Użytkownik może bez ograniczeń modyfikować właściwości, dodawać i usuwać różne elementy w dowolnej formie.


Zaawansowana fizyka

Im większa dynamika gry, tym spektakularnej ona wygląda. Sensowne dążenie do stworzenia jak najbardziej realistycznej rozgrywki, a przynajmniej do stworzenia obiektów o jak najnaturalniejszym charakterze, ma sens. Dobrym pomysłem byłoby rozpoczęcie badania wszystkich możliwości od samego początku, tak aby już za pierwszym razem zaprezentować publiczności coś naprawdę godnego uwagi.


Regulacja widoku z kamery

Jak wiadomo, w każdej grze, niezależnie od jej rodzaju, gracz ma do dyspozycji pewien kąt widzenia, który musi zostać dostosowany w trakcie procesu tworzenia, aby zapewnić komfort. Można wybrać perspektywę i odległość od obiektu, a także zaprogramować kilka opcji. Oczywiście każdą zmianę trzeba przetestować, żeby znaleźć najlepsze rozwiązanie i w ten sposób zapewnić komfortową rozrywkę.


Detekcja kolizji oraz interpolacja fizyki


Niszczenie obiektów

Wiele gier zdobywa popularność, ponieważ pozwalają na robienie chaosu i rzeczy, których nie zrobilibyśmy w prawdziwym życiu, bez szkody dla otoczenia. Dlatego ważne opanowanie dodawania opcji niszczenia wszelkich dodanych elementów. Trzeba podkreślić, że programista może również wybrać sposób realizacji takich efektów wizualnych. Wiele funkcji posiada szeroki zakres regulacji, ale co najważniejsze, świat gry może być dość duży, co oznacza, że nie ma w nim żadnych ograniczeń.


Niebo

Słoneczne niebo wykorzystuje się w grach jako część obszaru mapy. Można stworzyć własny model nieba. Trzeba będzie popracować nad jego charakterystykami, ale warto to zrobić. Po zakończeniu pracy zawsze będziemy mieć szablon, z którego z łatwością skorzystamy w razie potrzeby w przyszłości.


Elementy gry

Scenariusz powinien zawierać coś, co pomoże zdobyć bonusy lub umożliwi graczowi ukończenie poziomu. Innymi słowy, świat gry i misje dla gracza powinny być różnorodne i zawierać rzeczy, które pomogą osiągnąć określony rezultat. W zależności od zamierzeń projektanta, przedmioty te powinny mieć dowolny kształt, ale ważne, aby służyły realizacji funkcji interakcji.


Nowe poziomy i funkcja Restart

W grze twórcy często chcą nadać odpowiedni ton, dlatego tworzą kilka różnych etapów, na przykład z różnymi wariantami trudności lub tekstur. Aby przejścia wyglądały ładnie i w ogóle istniały, muszą być zapisane w kodzie, a także należy dodać funkcję automatycznego restartu w pewnych okolicznościach. 

Cały proces powinien być niezależny i ukrywać przed graczem momenty, w których coś nie działa poprawnie. Im płynniej wszystko funkcjonuje, tym lepiej.


Tworzenie gry Clicker


Dźwięki

Bez muzyki i efektów dźwiękowych towarzyszących akcji rozgrywka byłaby nudna, a deweloper powinien mieć możliwość tworzenia projektów, w których wszystko spełnia standardy współczesnego świata gier. Nie ma wątpliwości, że wykonanie nowego zadania lub poprawienie osobistego rekordu będzie o wiele przyjemniejsze, jeśli proces ten będzie uzupełniony przyjemnymi dźwiękami. Nawet alerty czasowe pomogą uzyskać żywe emocje i wrażenia.  


Tworzenie wielkich scen

To oprogramowanie pozwala na wiele rzeczy związanych z grami i doskonałe do tworzenia profesjonalnych, niezwykle szczegółowych lokacji z zachowaniem poprawnych zasad fizyki. Dlatego kiedy już znamy podstawy i mamy ogólne pojęcie o naszym przyszłym projekcie, warto od razu przystąpić do jego realizacji. 


Szablony

Aby ułatwić pracę, użytkownik musi używać szkiców modeli oferowanych przez producenta oprogramowania. Na firmowej stronie internetowej dostępne są dziesiątki szablonów 3D, które rozpowszechniane bezpłatnie. Po pobraniu elementów można z nich korzystać w całości lub częściowo poprzez edycję.


Triki


Punkty


System interakcji


Symulacja deszczu


Generowanie świata


Gra od zera


Kurs programowania w Unity

Bezpłatny kurs online C# dla Unity składa się z trzech części. Polecamy również naukę kompletnego kursu wideo na temat programowania w C#.


Czas w grze


Własne modele 3D oraz animacje obiektów


Portowanie do systemu Android

Po ukończeniu projektu należy go przygotować do użycia w systemie operacyjnym, dla którego został pierwotnie stworzony. Do tego celu służą dodatkowe narzędzia, ale ich wykonanie wcale nie wymaga dużo czasu i jest łatwe. By móc w przyszłości ulepszać swoją grę, warto uniknąć usuwania bazy, a wtedy aktualizacja będzie przechodzić znacznie szybciej.


Kamera "jak w GTA"


Unity VFX Graph


Shader Graph


Wektor jednostkowy i Korutyny


Branża gier przeżywa rozkwit, a dołączenie do grupy osób wpływających na trendy w grach jest prostsze niż kiedykolwiek. Wszystkie potrzebne do tego narzędzia działają nawet na sprzęcie średniej klasy i są łatwe w użyciu.


2 045
40 wideo