Lekcje Unity dla początkujących
Każdy, kto choć trochę pracuje w branży IT, przynajmniej raz pomyślał o stworzeniu własnej gry. Unity to specjalne oprogramowanie, które pomaga tworzyć różnego rodzaju aplikacje dla wszystkich najpopularniejszych systemów operacyjnych i urządzeń, takich jak smartfony, komputery czy konsole. Dzięki dobrze rozwiniętemu interfejsowi można realizować projekty nawet przy minimalnym poziomie wiedzy.

Wybraliśmy bezpłatne samouczki wideo na temat Unity dla początkujących, które dadzą wgląd w program i nauczą Cię, jak tworzyć elementarne projekty od podstaw lub na bazie gotowych elementów.
Wprowadzenie
Prawie 50% projektów gier na wszystkich platformach zostało stworzonych przy użyciu silnika Unity. Popularność narzędzia wynika z wielu czynników. Po pierwsze, możliwości uruchomienia go na dowolnym urządzeniu. Po drugie, zastosowania podejścia opartego na komponentach, które pozwala stworzyć grę bez pogłębionej wiedzy. Po trzecie, obszernej biblioteki zasobów (assetów) i wtyczek, które przyspieszają proces tworzenia.
Instalacja i pierwsze uruchomienie
Do dyspozycji użytkowników jest kilka wersji oprogramowania, dystrybuowanych na różnych warunkach. Niektóre wersje wymagają opłaty, inne dają możliwość pracy za darmo z niemal pełną funkcjonalnością silnika. Na przykład studenci mogą uzyskać środowisko do rozpoczęcia swoich projektów bez ponoszenia kosztów. Jeśli planujemy używać systemu do celów komercyjnych, bezpłatna opcja nie wchodzi w grę.
Animacje i grafika
Unity jest świetne dla początkujących, ponieważ pozwala na szybkie tworzenie obiektów i budowanie sceny przy użyciu własnych zasobów lub materiałów z biblioteki.
Poruszanie gracza
Lekcja skupia się na funkcji ruchu oraz przykładach jej wykorzystania.
Menu
Menu użytkownika jest niezbędne do łatwego przełączania się między etapami. Tworzy się je przez dodanie nowych elementów do istniejącej struktury i – w razie potrzeby – modyfikację parametrów oraz zasad. Następnie zaznacza się przyciski interfejsu i określa warunki wykonania kodu. Im więcej możliwości oferuje menu, tym większe może być zaangażowanie gracza.
Promocja
Szukasz profesjonalnych szkoleń?
Sprawdź kurs online z platformy Strefakursów, który pomoże Ci stać się prawdziwym mistrzem tej platformy do tworzenia gier komputerowych.
- Kurs Unity – tworzenie gier od podstaw – wysoka średnia ocena: 4,7/5 (16 ocen).
- ✔ Profesjonalny program edukacyjny.
- ✔ Bezpłatne lekcje poglądowe.
- ✔ Certyfikat ukończenia.
Przedmioty i zasady fizyki
Aby wszystko wyglądało realistycznie, należy dostosować zachowanie każdego dodanego elementu z najdrobniejszymi szczegółami. W programie jest mnóstwo funkcji tego typu, więc nie powinno być problemów z osiągnięciem pożądanej reakcji na działania.
Użytkownik może bez ograniczeń modyfikować właściwości, dodawać i usuwać różne elementy w dowolnej formie.
Zaawansowana fizyka
Im większa dynamika gry, tym bardziej spektakularnie wygląda. Sensowne jest dążenie do jak najbardziej realistycznej rozgrywki albo przynajmniej do tworzenia obiektów o możliwie naturalnym charakterze. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie poznawania wszystkich możliwości od samego początku, aby już za pierwszym razem zaprezentować publiczności coś naprawdę godnego uwagi.
Regulacja widoku z kamery
W każdej grze, niezależnie od jej rodzaju, gracz ma do dyspozycji pewien kąt widzenia, który trzeba dostosować w trakcie procesu tworzenia, aby zapewnić komfort. Można wybrać perspektywę i odległość od obiektu, a także zaprogramować kilka wariantów. Oczywiście każdą zmianę trzeba przetestować, żeby znaleźć najlepsze rozwiązanie i zapewnić komfortową rozgrywkę.
Detekcja kolizji oraz interpolacja fizyki
Niszczenie obiektów
Wiele gier zdobywa popularność, ponieważ pozwalają na sianie chaosu i robienie rzeczy, których nie zrobilibyśmy w prawdziwym życiu, bez szkody dla otoczenia. Dlatego ważne jest opanowanie dodawania opcji niszczenia wszelkich elementów. Warto podkreślić, że programista może także wybrać sposób realizacji takich efektów wizualnych. Wiele funkcji ma szeroki zakres ustawień, a co najważniejsze, świat gry może być bardzo duży, co w praktyce oznacza niewiele ograniczeń.
Niebo
Słoneczne niebo wykorzystuje się w grach jako część obszaru mapy. Można stworzyć własny model nieba. Trzeba będzie popracować nad jego parametrami, ale warto to zrobić. Po zakończeniu pracy zawsze będziemy mieli szablon, z którego z łatwością skorzystamy w przyszłości.
Elementy gry
Scenariusz powinien zawierać coś, co pomoże zdobywać bonusy lub umożliwi graczowi ukończenie poziomu. Innymi słowy, świat gry i misje powinny być różnorodne i zawierać elementy wspierające osiągnięcie określonego rezultatu. W zależności od zamierzeń projektanta przedmioty te mogą mieć dowolny kształt, ale ważne, by służyły realizacji funkcji interakcji.
Nowe poziomy i funkcja restart
W grze twórcy często chcą nadać odpowiedni ton, dlatego tworzą kilka różnych etapów, na przykład z różnymi wariantami trudności lub tekstur. Aby przejścia wyglądały dobrze i w ogóle działały, muszą być zapisane w kodzie, a także warto dodać funkcję automatycznego restartu w określonych okolicznościach.
Cały proces powinien być niezauważalny dla gracza i ukrywać momenty, w których coś nie działa poprawnie. Im płynniej wszystko funkcjonuje, tym lepiej.
Tworzenie gry Clicker
Dźwięki
Bez muzyki i efektów dźwiękowych towarzyszących akcji rozgrywka byłaby nudna, a deweloper powinien mieć możliwość tworzenia projektów spełniających standardy współczesnych gier. Nie ma wątpliwości, że wykonanie nowego zadania lub pobicie rekordu będzie przyjemniejsze, jeśli proces ten uzupełnią odpowiednie dźwięki. Nawet alerty czasowe potrafią wzmocnić emocje i wrażenia.
Tworzenie wielkich scen
To oprogramowanie pozwala na wiele rzeczy związanych z grami i jest doskonałe do tworzenia profesjonalnych, niezwykle szczegółowych lokacji z zachowaniem zasad fizyki. Dlatego kiedy znamy już podstawy i mamy ogólny zarys przyszłego projektu, warto od razu przystąpić do realizacji.
Szablony
Aby ułatwić pracę, warto korzystać ze szkiców i modeli oferowanych przez producenta oprogramowania. Na firmowej stronie internetowej dostępne są dziesiątki szablonów 3D, które są rozpowszechniane bezpłatnie. Po pobraniu można używać ich w całości lub częściowo – poprzez edycję.
Triki
Punkty
System interakcji
Symulacja deszczu
Generowanie świata
Gra od zera
Kurs programowania w Unity
Bezpłatny kurs online C# dla Unity składa się z trzech części. Polecamy również naukę kompletnego kursu wideo na temat programowania w C#.
Czas w grze
Własne modele 3D oraz animacje obiektów
Portowanie do systemu Android
Po ukończeniu projektu należy go przygotować do użycia w systemie operacyjnym, dla którego został pierwotnie stworzony. Do tego celu służą dodatkowe narzędzia, ale ich obsługa nie zajmuje dużo czasu i jest prosta. By móc w przyszłości ulepszać swoją grę, warto nie usuwać projektu bazowego – wtedy aktualizacje będą przebiegały znacznie szybciej.
Kamera „jak w GTA”
Unity VFX Graph
Shader Graph
Wektor jednostkowy i korutyny
Branża gier przeżywa rozkwit, a dołączenie do grupy osób wpływających na trendy w grach jest prostsze niż kiedykolwiek. Wszystkie potrzebne do tego narzędzia działają nawet na sprzęcie średniej klasy i są łatwe w użyciu.