Lekcje Cinema 4D dla początkujących
Wielu widziało oszałamiające efekty w reklamach, teledyskach, filmach, a także oryginalne animacje i grafiki 3D. Wszystko to można stworzyć za pomocą programu Cinema 4D. Przyda się każdemu, kto dopiero zaczyna pracę z obiektami 3D i interesuje się animacją grafiki trójwymiarowej.
Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Cinema 4D do samodzielniej nauki w domu.
Zapoznanie się z interfejsem
Użytkownicy otwierający program po raz pierwszy mają zapoznać się z jego interfejsem, zakładkami i menu. Wiedza ta jest podstawą, gdyż poruszanie się po tak różnorodnych narzędziach bywa na początku trudne. Filmik z często używanymi przyciskami i zakładkami pokaże ich przeznaczenie i czynności, które można za ich pomocą wykonać.
Ikony w lewym menu odpowiadają za przesuwanie obiektów, punktów, tekstur, przesunięcie osi oraz wielokątów. Dodatkowe zakładki, wywoływane prawym klawiszem myszy, pozwalają na wykonywanie operacji z wielokątami i punktami (wytłaczanie, tworzenie nowych wielokątów, fazowanie, łączenie punktów itp.)
Wprowadzenie do modelowania
Do rozpoczęcia pracy w programie potrzebne jest najpierw zrozumienie podstawowych pojęć, które w przyszłości ułatwią pracę. Warto obejrzeć to wideo, aby poznać program i jego podstawowe funkcje. Tworzenie, obracanie i powiększanie kształtów, praca w 4 viewportach (przestrzeń robocza) i dostosowywanie ich do swojego projektu, znaczniki na obiekcie (nadawanie ruchu), praca z teksturami i ich ustawieniami, tworzenie kamery do renderowania źródeł światła, umożliwienie obliczania cieni - to funkcje, z którymi na pewno będziesz miał do czynienia podczas pracy. Są one podstawowe, łatwość poruszania się po nich decyduje o postępach w nauce.
Podstawowe funkcje
Grafika 3D jest wykorzystywana w takich dziedzinach jak kino, gry, motion design (animacja, modelowanie), druk 3D, wizualizacja architektoniczna i wirtualna rzeczywistość. Aby stworzyć obiekt, należy wykonać pięć podstawowych kroków: modelowanie, teksturowanie, oświetlenie, animacja, renderowanie. W lekcji omówiono wykorzystanie generatorów i deformatorów z praktycznymi przykładami.
Cinema 4D dla początkujących
W wideo pokazano praktyczne wykonanie kieliszka. Program dobrze nadaje się do tworzenia obiektów trójwymiarowych z dokładnym odwzorowaniem istniejących już przedmiotów. Szczegółowy pokaz pracy z kształtami geometrycznymi pomoże uchwycić dużą liczbę podstawowych pojęć teoretycznych i zastosować je w praktyce.
Animacja
Możliwe jest ożywienie dowolnego obiektu lub jego części. Może to być dodanie ruchu, zmiana oświetlenia lub koloru i inne. Proces przygotowania obiektu do animacji, polegający na stworzeniu zestawu kolejności ruchów, nazywany jest riggingiem.
Splajn
W przypadku skomplikowanych obiektów o wielu krzywiznach i asymetrycznych kształtach konieczne staje się zastosowanie linii z funkcją regulacji, a dokładniej z możliwością całkowicie swobodnej zmiany wizualnej poprzez rozciąganie.
Ostrośc obrazu
Chcąc skupić uwagę widza na konkretnym obiekcie, najlepszą i najskuteczniejszą metodą jest dostosowanie ostrości w stosunku do innych obiektów.
Ustawienia renderowania
Samouczek wideo wyjaśnia narzędzia renderingu, ich zastosowanie oraz niuanse, na które należy zwrócić uwagę w początkowych etapach nauki.
Oświetlenie
Prawidłowe ustawienia oświetlenia wielokrotnie zwiększają poziom realistyczności modelu.
Animacja w praktyce
W Cinema 4D można tworzyć bardzo szczegółowe i realistyczne animacje do reklam, programów informacyjnych, blogów, filmów i innych.
Duplikowanie obiektów
Jedna z najprostszych, ale niezbędnych funkcji, bez której wypełnianie pustych przestrzeni identycznymi modelami może trwać dziesiątki godzin. W menu znajduje się specjalna sekcja, w której można ustawić parametry kopiowania, a następnie po prostu szybko działać.
Pierwszy projekt
Po opanowaniu podstaw należy przejść do praktyki. Do tworzenia modeli można wykorzystać zdjęcia. To dość proste, a rezultat będzie imponujący.
Skróty klawiszowe
Aby przyspieszyć pracę, warto używać specjalnych skrótów klawiaturowych - pozwoli to w pełni skoncentrować się na realizacji swoich pomysłów.
Tworzenie kształtu
Tekst 3D
Intro
PolyFx
Bridge
Włosy
Lampka
Słodycze
Subsurface scattering
Kolo opona
Dynamika ciała sztywnego
Personalizacja interfejsu
Po opanowaniu podstaw można eksperymentować, próbować nowych, ciekawych rzeczy i doskonalić swoje umiejętności.