Lekcje Cinema 4D dla początkujących

Wielu widziało oszałamiające efekty w reklamach, teledyskach, filmach, a także oryginalne animacje i grafiki 3D. Wszystko to można stworzyć za pomocą programu Cinema 4D. Przyda się każdemu, kto dopiero zaczyna pracę z obiektami 3D i interesuje się animacją grafiki trójwymiarowej.

Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Cinema 4D do samodzielniej nauki w domu.


Zapoznanie się z interfejsem

Użytkownicy otwierający program po raz pierwszy mają zapoznać się z jego interfejsem, zakładkami i menu. Wiedza ta jest podstawą, gdyż poruszanie się po tak różnorodnych narzędziach bywa na początku trudne. Filmik z często używanymi przyciskami i zakładkami pokaże ich przeznaczenie i czynności, które można za ich pomocą wykonać. 

Ikony w lewym menu odpowiadają za przesuwanie obiektów, punktów, tekstur, przesunięcie osi oraz wielokątów. Dodatkowe zakładki, wywoływane prawym klawiszem myszy, pozwalają na wykonywanie operacji z wielokątami i punktami (wytłaczanie, tworzenie nowych wielokątów, fazowanie, łączenie punktów itp.)


Wprowadzenie do modelowania

Do rozpoczęcia pracy w programie potrzebne jest najpierw zrozumienie podstawowych pojęć, które w przyszłości ułatwią pracę. Warto obejrzeć to wideo, aby poznać program i jego podstawowe funkcje. Tworzenie, obracanie i powiększanie kształtów, praca w 4 viewportach (przestrzeń robocza) i dostosowywanie ich do swojego projektu, znaczniki na obiekcie (nadawanie ruchu), praca z teksturami i ich ustawieniami, tworzenie kamery do renderowania źródeł światła, umożliwienie obliczania cieni - to funkcje, z którymi na pewno będziesz miał do czynienia podczas pracy. Są one podstawowe, łatwość poruszania się po nich decyduje o postępach w nauce.


Podstawowe funkcje

Grafika 3D jest wykorzystywana w takich dziedzinach jak kino, gry, motion design (animacja, modelowanie), druk 3D, wizualizacja architektoniczna i wirtualna rzeczywistość. Aby stworzyć obiekt, należy wykonać pięć podstawowych kroków: modelowanie, teksturowanie, oświetlenie, animacja, renderowanie. W lekcji omówiono wykorzystanie generatorów i deformatorów z praktycznymi przykładami.


Cinema 4D dla początkujących

W wideo pokazano praktyczne wykonanie kieliszka. Program dobrze nadaje się do tworzenia obiektów trójwymiarowych z dokładnym odwzorowaniem istniejących już przedmiotów. Szczegółowy pokaz pracy z kształtami geometrycznymi pomoże uchwycić dużą liczbę podstawowych pojęć teoretycznych i zastosować je w praktyce. 


Animacja

Możliwe jest ożywienie dowolnego obiektu lub jego części. Może to być dodanie ruchu, zmiana oświetlenia lub koloru i inne. Proces przygotowania obiektu do animacji, polegający na stworzeniu zestawu kolejności ruchów, nazywany jest riggingiem.


Splajn

W przypadku skomplikowanych obiektów o wielu krzywiznach i asymetrycznych kształtach konieczne staje się zastosowanie linii z funkcją regulacji, a dokładniej z możliwością całkowicie swobodnej zmiany wizualnej poprzez rozciąganie.


Ostrośc obrazu

Chcąc skupić uwagę widza na konkretnym obiekcie, najlepszą i najskuteczniejszą metodą jest dostosowanie ostrości w stosunku do innych obiektów.


Ustawienia renderowania

Samouczek wideo wyjaśnia narzędzia renderingu, ich zastosowanie oraz niuanse, na które należy zwrócić uwagę w początkowych etapach nauki.


Oświetlenie

Prawidłowe ustawienia oświetlenia wielokrotnie zwiększają poziom realistyczności modelu.


Animacja w praktyce

W Cinema 4D można tworzyć bardzo szczegółowe i realistyczne animacje do reklam, programów informacyjnych, blogów, filmów i innych.


Duplikowanie obiektów

Jedna z najprostszych, ale niezbędnych funkcji, bez której wypełnianie pustych przestrzeni identycznymi modelami może trwać dziesiątki godzin. W menu znajduje się specjalna sekcja, w której można ustawić parametry kopiowania, a następnie po prostu szybko działać.


Pierwszy projekt

Po opanowaniu podstaw należy przejść do praktyki. Do tworzenia modeli można wykorzystać zdjęcia. To dość proste, a rezultat będzie imponujący.


 Skróty klawiszowe

Aby przyspieszyć pracę, warto używać specjalnych skrótów klawiaturowych - pozwoli to w pełni skoncentrować się na realizacji swoich pomysłów.


Tworzenie kształtu


Tekst 3D


Intro


PolyFx


Bridge


Włosy


Lampka


Słodycze


Subsurface scattering


Kolo opona


Dynamika ciała sztywnego


Personalizacja interfejsu

Po opanowaniu podstaw można eksperymentować, próbować nowych, ciekawych rzeczy i doskonalić swoje umiejętności.


1 574
30 wideo