Lekcje Construct dla początkujących

Dzięki oprogramowaniu Construct można zostać twórcą gier bez doświadczenia i umiejętności programistycznych. Interfejs maksymalnie prosty, a funkcje działają tak, że logika ruchów i akcji w aplikacji rozrywkowej budowana w trybie półautomatycznym. Zasadniczo wszystkie warianty są przeznaczone do tworzenia rozwiązań 2D. Pierwsza wersja trafiła na rynek w 2011 roku.

Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Construct 2 i 3 do samodzielniej nauki w domu.


Instalacja

Do rozpoczęcia pracy należy pobrać aktualną lub wcześniejszą wersję programu (wszystkie mają niemal identyczny interfejs). Do pobrania można przejść na oficjalną stronę firmy Construct lub poszukać alternatywnych opcji ściągnięcia.


Interfejs

Przy pomocy menu w lewym górnym rogu można zacząć nowy projekt. Drzewo projektu jest dostępne po prawej stronie, a parametry, które można zmienić, znajdują się po lewej stronie. Obszar roboczy podzielony na kilka okien. W ten sposób łatwo pracować z grafiką i jednocześnie ustawiać logikę dla tekstur. Choć narzędzia przeznaczone do pracy w 2D, użytkownik będzie mógł zmieniać różne cechy, w tym rozdzielczość ekranu.


Wprowadzenie

Autor wyjaśni w lekcji, jak zacząć tworzyć gry od podstaw w programie Construct 3.


Import plików

Każda gra zawiera elementy, w tym dźwięki, muzykę, grafikę i tak dalej. Można ich dodać klikając prawym przyciskiem myszy na obszar roboczy, a następnie wybierając funkcję "insert". Zostanie otwarte okno, w którym musimy zaznaczyć typ nowych plików, a następnie przeszukać archiwum w poszukiwaniu folderów, które chcemy załadować. Projekt trzeba najpierw dodać do drzewa menu po lewej stronie. Najlepszą opcją pliku audio w tym przypadku będzie "wav".


Zmiana języków

Lokalizacja ma znaczenie w przypadku konieczności wykonania projektu dla kilku krajów jednocześnie. W tym przypadku do wykonania zadania należy dodać następujące elementy: mouse, xml, function, AJAX. Pojawią się one wtedy w drzewie po prawej stronie. W tym momencie można już przejść do wizualizacji poprzez "sprite" (stworzyć nowe symbole według języków), a następnie zrobić konfigurację.


Pauza

Aby zwiększyć komfort podczas gry, konieczne dodanie możliwości przerwania aktywności przez graczy na pewien czas z opcją powrotu. Dodanie takiej funkcji wymaga modyfikacji drzewa projektu i konfiguracji w "event sheets".


Dodawanie animacji

Nie konieczne samodzielne rysowanie nowych obiektów dla programu. Dopuszczalne ich pobrać z internetu i będzie to całkowicie darmowe. Wystarczy podzielić szablon, żeby powstała sekwencja obrazów, a to stworzy efekt ruchu. Użyj opcji "insert/sprite" na obszarze roboczym, by dodać wzór. Otwieramy podzielony plik graficzny bezpośrednio za pomocą narzędzia służącego do tworzenia bohaterów.


Kroki z dźwiękiem

Postacie wyglądają znacznie realistyczniej, jeśli występują dodatkowe efekty, takie jak cienie, odgłosy kroków. Wszystko to można dodać w " event sheets". W ustawieniach dopuszczalne ustawić opóźnienia i tak dalej.


Reakcja łańcuchowa

Niezwykle potrzebny efekt wizualny, bez którego wiele gier nie byłoby tak angażujących. Obiekty są dodawane za pomocą standardowej funkcji " insert" poprzez aktywny obszar roboczy. Nawiasem mówiąc, symulację uwolnienia energii ma sens starannie narysować, bo w ten sposób będzie lepiej wyglądała. Przydatny może być do tego dodatkowy sprzęt do rysowania, choć można też zrobić wszystko za pomocą myszy.


Indykator życia

Podobna opcja w grze potrzebna do wyświetlania stanu bohatera. To właśnie w ten sposób gracz otrzymuje informacje i dlatego konieczne tworzenie tego typu obiektów. Mogą być one cyfrowe i graficzne. Aby dodać jedną z opcji, należy stworzyć pole tekstowe poprzez funkcję załadowania nowych obiektów na obszarze roboczym. Tworzymy również "sprite", a następnie wybieramy parametry korzystając z sekcji "event sheets".


Kursor

Funkcja śledzenia ruchu myszy musi być ustawiona, jeśli chodzi o możliwość celowania. Dostępne akcje należy wybrać już bezpośrednio na gotowych szablonach, korzystając z sekcji "event sheets". Wybór konfiguracji zależy od rodzaju projektu. Sterowanie działaniem może odbywać się również za pomocą klawiatury. Tutaj wybór pozostawiony twórcy gry.


Level UP

Za podstawę tych funkcji należy przyjąć tekst. Dopuszczalne dodanie animacji lub użycie standardowej czcionki bez upiększeń. Następnie za pomocą menu konferencji u góry programujemy właściwości tekstu. Dobrym pomysłem jest zmiana nazw pól na początku, tak żeby było jasne, które z nich za co odpowiada.


Wyświetlanie tekstu

Ciekawe rozwiązanie dla gier RPG lub wszelkich innych wariantów, w których dialogi odgrywają ważną rolę. Funkcja ta pozwala na stworzenie okna z żądanym tekstem, który będzie wyświetlany stopniowo. Należy pamiętać, że dla uzyskania najlepszego efektu, oprócz pola znaków warto dodać dźwięki, aby stworzyć efekt drukowania. Cały proces dodawania obiektów wykonywany poprzez "insert".


Statek kosmiczny

Żeby stworzyć obiekty tego typu trzeba użyć skomplikowanych animacji. Wymaga to aktywowania funkcji " image points". Dzięki temu można określić punkt początkowy dla dwóch obrazów, aby regularnie ich aktualizować, bez konieczności zmiany pozycji w stosunku do parametrów ustawionych na początku. Dostęp do tego ustawienia uzyskujemy po przejściu do sekcji parametrów elementu.


Tutorial

Tutorial w języku angielskim dotyczący tworzenia gry od podstaw w programie Construct 3.


Jumper

Program ten stanowi jedno z najprostszych narzędzi do rozpoczęcia tworzenia własnych aplikacji rozrywkowych. Warto zauważyć, że pomimo swojej prostoty, jakość projektu może być wysoka i wymaga jedynie wykonania dobrych obiektów graficznych. Z kolei logikę modeli ustawiamy bez problemu i dosłownie za pomocą kilku kliknięć myszką.


892
19 wideo