Lekcje Scratch dla dzieci

Scratch to jedno z najlepszych rozwiązań do nauki dzieci podstaw programowania, choć mogą z niego korzystać osoby w każdym wieku. Działa jako serwis internetowy do nauki programowania od 2007 roku, a oprogramowanie jest dostępne również na komputery. Licencjonowany bezpłatnie, służy do stosowania w domu i w placówkach edukacyjnych.

Wybraliśmy najlepsze darmowe lekcje Scratch dla dzieci do nauki w domu.


Instalacja

Jest to najprostszy sposób nauki programowania, a do rozpoczęcia pracy wystarczy zainstalowanie edytora, który można łatwo pobrać ze strony producenta scratch.mit.edu. Istnieje też możliwość pracy online, ale dla większej stabilności lepiej mieć niezbędne oprogramowanie na komputerze. Działa ono na prawie wszystkich popularnych systemach operacyjnych.


Interfejs

W edytorze użytkownik ma do dyspozycji obszar roboczy, a także paski narzędzi po lewej stronie, gdzie dostępne są bloki poleceń, oraz scenę po prawej stronie, która umożliwia uruchomienie napisanego już programu w celu przetestowania jego funkcjonalności.


Wprowadzenie

Wprowadzający 24-minutowy kurs programowania w Scratch. Wysokiej jakości wideo, które spodoba się nie tylko dzieciom, lecz także nastolatkom i dorosłym.


Wybór tła

Dla nowego projektu w programie należy wybrać tło i postacie. Użytkownik ma możliwość narysowania czegoś samodzielnie lub skorzystania z wstępnie załadowanych szablonów. Aby to zrobić, wystarczy kliknąć jeden z dwóch przycisków w prawym dolnym rogu. Następnie pojawi się lista istniejących opcji.


Ruch bohaterów

Każdy obiekt może mieć zdolność do przemieszczania. Żeby to zrealizować, trzeba stworzyć schemat poruszania. Niezbędne bloki poleceń dostępne w sekcji "Ruch" po lewej stronie paska narzędzi. Każda część kodu przedstawiona jako gotowy obiekt, który należy tylko skonfigurować. Przykładowo, w środku elementu "przesuń o ... kroków" mamy liczbę i oznacza ona o ile będzie przesunięty bohater.


Wydarzenia

W zakładkach w narzędziach jest sekcja, gdzie umieszczone fragmenty kodu, które mogą uruchomić proces systemowy w momencie wykonania jakiejś czynności. Możemy użyć tych elementów do stworzenia zdarzeń lub mechaniki gry. Na przykład, jeśli chcesz, aby obiekt poruszał się po naciśnięciu przycisku na klawiaturze, wybieramy odpowiednią pętlę i dodajemy do niej liczbę kroków. Wszystkie inne działania funkcjonują na podobnej zasadzie.


Cykl

Najprostszym sposobem pisania kodu jest stosowanie bloków tworzących pętle. Pozwala to na zmniejszenie liczby linii bez obniżenia jakości i stabilności programu oraz umożliwia tworzenie warunków i sekwencji działań w określonych okolicznościach. Podstawę do tworzenia łańcuchów logicznych należy wziąć z sekcji "Kontrola".  Do wyboru są dziesiątki szablonów, do których można dodać inne elementy i dostosować je w zakładce "Ruch".


Czujniki

Bloki te znajdują się również na pasku narzędzi i pozwalają na ustrukturyzowanie kodu. Podobnie jak pętle, mogą one reagować na warunki, ale służą do tworzenia powiązań na podstawie akcji. Programista może tworzyć mechanikę gry i implementować różne funkcje, na przykład dialogi.


Koordynaty X i Y

Koordynaty służą do kontrolowania położenia obiektów. Każda pozycja oparta na zasadzie dwóch linii zwanych Y i X. Jedna ma charakter poziomy (X), a druga odpowiednio pionowy (Y). Punkt, w którym krzyżują się one w środku, to początek. Każdy element może być umieszczony na scenie za pomocą przedstawionych ustawień. Trzeba wprowadzić wartości w polach na dole, aby system ich zastosował.


Malowanie

Najprostsze gry łatwo zrobić za pomocą kilku części kodu. Na przykład rysowanie przy użyciu bohatera zamiast kursora myszy. Żeby na scenie były wyświetlane rysunki, trzeba zaprogramować program tak, by używał pióra podczas ruchu. Przed rozpoczęciem należy włączyć rozszerzenie "Pióro". Dostęp do niego możliwy poprzez menu na dole po lewej stronie. Następnie ustawiamy potrzebne elementy i podłączamy do nich pętle.


Dźwięki

W celu dodania dźwięków do ruchów lub innych akcji, należy skorzystać z bloków w zakładce "Dźwięk". Jeżeli zachodzi taka potrzeba, możliwe również wprowadzenie różnych ustawień, w tym głośności i prędkości odtwarzania. Użytkownik ma do wyboru unikalne warianty z katalogu, który otwieramy poprzez zakładkę ustawienia odtwarzania (kliknij na przycisk na dole po lewej stronie).


Zmienne

Wymagane do stworzenia interfejsu i ustawienia logiki gry. Gdy trzeba coś zrobić ograniczonego lub z ciągle zmieniającymi się wartościami, trzeba użyć poleceń dostępnych w "Zmienne". Z tych bloków możliwe stworzyć licznik życia, bonusów, nagród i innych rzeczy.


Dialog

Do tworzenia pełnych dialogów między bohaterami trzeba użyć fragmentów kodu kilku typów. W rzeczywistości potrzebne są elementy z " Kontrola, Wygląd, Zdarzenia". Trzeba połączyć akcję z wynikiem i dostosować faktor czasu reakcji każdego obiektu do swoich preferencji.


Prosta animacja

Możliwe stworzenie animacji w tym programie, ale będzie ona polegała na zmianie wyglądu obiektu z niską częstotliwością. W rzeczywistości oryginalny element zostaje zastąpiony innym z istniejącego zestawu. Kod potrzebny do pracy można znaleźć w dziale "Wygląd". Wszystkie ruchy mogą mieć dołączony tekst.


Zapisywanie projektu

Istnieje kilka wariantów zapisu. Dopuszczalne przesłanie go w formie linku z dostępem do zdalnego badania wyników lub w formie pliku. Pierwsza opcja wymaga od użytkownika użycia przycisku "Udostępnij" (Online) znajdującego się na górze. Druga realizowana poprzez sekcję "Plik/Zapisz…”.


Tworzenie gry od zera


Odbijanie piłki


Kot i mysz


Labirynt


Shooter


Flappy bird


Pong dla dwóch graczy


Latający kotek


Dzieciom, a nawet dorosłym łatwo będzie nauczyć się podstawowych umiejętności i zasad programowania za pomocą Scratch, ponieważ cała logika jest zachowana, a różnica polega głównie na uproszczonym interfejsie.


696
23 wideo